December 02, 2012

Hormatilah isterimu, wahai suami.


Sakitnya hati. Lukanya jiwa. Pedihnya rasa.
Susahkah jadi seorang isteri dan ibu? Susahkah jadi seorang wanita? 
Bagi aku perkahwinan zaman sekarang amat sukar. Dugaannya lebih banyak.  Bukan aku tak suka dengan perkahwinan aku sendiri. Tapi bahagianya mengapa tidak seperti pasangan orang dulu-dulu. 

Aku bersyukur hampir 2 tahun ini banyak mengajar aku erti kebahagiaan. Walaupun ada pasang dan surutnya, aku tak mengalah. Sebab aku percaya setiap perjalanan memang ada likunya dan lekuknya. Kekuatan rumahtangga itu bukan dari cinta sahaja tapi bagaimana kita menempuhinya. Aku sentiasa berserah kepada Allah atas segala dugaan yang diberi.  

Aku akui, aku bukan seorang isteri yang baik dan wanita yang kuat dan tabah.  Cuma anak yang Allah kurniakan untuk aku itulah yang menjadi kekuatan aku.  Tipu kalau aku kata suami dan isteri dalam sesebuah hubungan kena sentiasa jernih dan suci. Gaduh, pekik, kecil hati dan terluka dah aku lalui. Hanya nampak dan tidak saja lukanya. 

Orang kata isteri kena taat pada suami, aku percaya.  Tapi adakah suami sentiasa betul? sentiasa benar? sentiasa berani? sentiasa bagus? TIDAK! Im totally not agree. Tapi penidakkan aku bukan mengiyakan bahawa isteri sebaliknya. Aku letih sebenarnya melihat lelaki menegakkan benang yang basah tanpa melihat hujung pangkalnya.  Berapa peratus lelaki yang bernama suami atau ayah yang tidak keluar berita muka depan? yang merogol anak sendiri? yang membunuh akibat cemburu? yang gila kerana tekanan hidup? yang ditangkap akibat dadah? yang kena tangkap khalwat? siapa? berapa peratus? 

Peratus wanita di sebalik berita-berita lelaki pula berapa? mengapa? alasannya? Banyak kita lihat isteri menderita seks melampau suami?  isteri yang terseksa akibat suami? isteri yang ditinggal? isteri yang meratapi  anak sendiri akibat dibunuh oleh suami? berapa peratusnya, kawan-kawan? 

Fikirkan. Apa sebenarnya yang diperlukan lelaki dari kita, wanita? Wahai lelaki, hormatilah wanita yang bergelar isteri dan ibu kepada zuriat kamu. Kami sedar kami hanya sebahagian dari tubuh kamu.  Jangan kau hancuri hati kami dan lukakan kami seakan kami ini dari bahagian yang jijik. Kami diciptakan untuk menjadi dari sebahagian kamu dan mati kami juga adalah kerana kami sebahagian kamu. 


Mari kita berkongsi sedikit sebanyak nasihat dari Dato' Dr Fadhilah Kamsah dalam menghargai isterimu.
·        01.Selalu menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.


·        0Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri.
Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.
·        03.Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih dari emak anda..

·        04.Jangan demand seks sekiranya isteri tak ada mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan semata-mata untuk penuhi nafsu syahwat saja.

·        05.Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih dari awak juga.. Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing dan berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja.

·        06.Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relax-relax sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dsbnya.
Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumahtangga sedangkan suami lepas tangan.
·        07.Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk utk isteri. Jangan bedal semua sampai turn isteri yang tinggal cuma ekor ikan sekerat, janggut sotong dan ekor taugeh.

·        08.Kalau nak ajak member bertandang ke rumah, beritahu isteri dulu, kalau boleh sehari-dua in advance. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik.
Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi maggi saja.
·        09.Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang semakin sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu.
·        10.Jangan kentut depan isteri. Masa bercinta dulu kenapa boleh control kentut? Sudah kahwin makin menjadi-jadi pulak ye..

·        11.Hormatilah ibu-bapa dan kaum keluarga isteri walaupun anda cuma main wayang, bodek mereka masa nak mengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.

·        12.Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumahtangga. Cuba perihatin dan buat penilaian sebaiknya.. ingat ada perkara diluar jangkauan dan pemahaman lelaki..

·        13.Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami "degil" tak nak minta pertolongan, selagi itulah dia rela nak tolong.

·        14.Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah guna cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi bubuh balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang simpan balik ditempat asal, dah berak flush. Susah sangat ke nak buat macam tu? Semua nak kena ajar ke?

·        15.Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja.

·        16.Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Isteri pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri.

·        17.Jangan main kayu tiga dengan perempuan lain. Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri awak yang buat, tentu awak tak boleh tolerate, jadi mengapa isteri awak kena tolerate kalau awak buat?

·        18.Kalau tak menyukai sikap atau perbuatan isteri, tegurlah secara baik, jangan asyik nak menengking aja. Kalau awak sakit nak mati nanti, siapa yang kena jaga awak? Bai jual roti? Apek jual sayur? Jiran sebelah rumah awak?

·        19.Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuklah anda mengambil berat tentang dirinya.

·        20.Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat. Walaupun suami megah ada kuasa veto, tak jadi bapok kalau pendapat isteri diambil kira. Pokok pangkalnya ialah timbangrasa dan saling menghargai.
·        Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku bila dah mati nanti.
·        21.Dalami agama dan bimbinglah anak isteri dengan ikhlas seperti yang dituntut agama.Ingat, kalau seorang suami masuk syurga, besar kemungkinan isteri pun masuk syurga.
Kalau suami masuk neraka belum tentu isteri juga masuk neraka. Kalau isteri masuk neraka, besar kemungkinan suami juga masuk NERAKA tapi kalau isteri masuk syurga belum tentu suami pun masuk syurga.Ini bukan rekaan saya tapi saya dengar dari seorang ustaz.
·        22.Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumahtangga.Jangan buat apa yang isteri tak suka.
Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali
·        23.Jangan buat donno kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu dipujuk, pujuk. Hati orang pompuan ni sensitif. Kalau kami rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris.

·        Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri.

No comments: