December 18, 2012

My past was great!




Setiap lagu ada ceritanya.
Al-kisahnya terlalu banyak untuk dihuraikan dgn lagu boleh kita simpan² utk kita sorg.

My past life actually so fun. My teenage life also giving me 1000 memories and I've kept for myself.
Either bad or good memories, I've learnt so much with I've through all this time. I'm not regret that. No reason for forget what I've done. 

For what? untuk ingat semua itu?
Ada yg indah utk diingatkan ke?
atau ada yang teruk untuk terus dilupakan?

No! Jangan padam. Buang jejauh pemadam hidup.
Pegang kekuat pen untuk ditulis. Sediakan kertas untuk catitan. 
Harus kita beringat dalam hidup. Itu ayat biasa. 
Aku tenang dgn apa yg aku lalui. Jangan panik.
Itu bisa buatkan kekacauan fikiran dan tindakan kita akan hancur dimakan dgn kekalutan itu. 

Dunia fantasi yg aku harap²kan dizaman remaja aku. Ada yang menjadi. Ada yang tidak.
Jangan keluarkan airmata sebab dunia remaja hanya lantai keseronokan sebelum kita menjadi lebih matang.
Kesat cepat! Diri tegak dan pandang hadapan. Jauh kehadapan. 
Tarik nafas panjang, dan legakan dgn nada tenang.
Insyallah. 

Aku tak tipu bila aku kata aku rindu. 
Aku tak nafikan bila aku kata aku mengingatinya.
Aku tak akan berpaling bila aku kata aku pernah cintakan dia. 
Tapi ;

itu dulu.
zaman yg aku pernah menangis dan minta agar dikembalikan waktu aku bahagia.
zaman yg aku tk tidur malam dan mohon untuk lupakan dia. 

sekarang ;
Aku sudah bangun dari zaman fantasi. Angan² dah menjadi kenyataan.
Siapalah aku sekiranya tiada zaman itu?

December 16, 2012

Kisah 150 Juta



Banyak boleh cite dalam lirik.
Mana yg bijak mentelaah mmg akan fhm lagu itu mengenai apa.
Tapi mana yg menyanyi ikut suka, mmg hancurlah. 

Aku suka lirik yg kak fynn jamal buat. She's unique. Not different but not same w/others.
Lirik dia pn unik, aku suka dengar.
Teringin nak kasi lirik yg aku simpan kt ainan tasneem dan najwa latiff.
Memang aku suka menulis, melakar dan melirik. Org kata orang yang suka membaca dan menulis neh,
pelik dan suka berangan. Itu memang aku. Encik besar pun tau itu aku.

Mungkin aku tak pandai berkarya bahasa bunga² mcm dlm novel cinta.
Mungkin aku tak pandai berkira² mcm pakar matematik dan sains.
Mungkin aku tak pandai berjiwang kata macam doktor cinta.
Tapi apa yg aku tahu ;

aku suka pegang pen dan kertas untuk bertenang
aku akan berdiam tika angin tak menentu
bila keseorang-an, lagu pengubat rindu
menulis dan membaca habit sebenarnya.
Itu aku. Memang aku.

Encik besar bersama dgn aku, bukan dgn aku sahaja.
tapi dgn dunia aku, cita aku dan cinta aku.
Tapi bila aku dgn encik besar. Dunia aku cukup sempurna tak perlu ;
bahasa cinta berbunga,
kertas berjela²,
bunga bertan²,
serta baju berjenama. 

Dia dgn aku mmg jodoh yg diberikan Allah. Dia terima aku pn dah cukup dgn syarat.
Syarat yg Tok kadi suruh baca time akad nikah dulu. :)
Janji dia depan beratus org, janji dia depan ayah, janji dia dgn Allah.
Jadi janji aku untuk terus menjadi isteri dia dan ibu pada zuriatnya. 



December 11, 2012

Married with you.





Getting married was the best thing I’ve ever done. I married my best friend. I’m so lucky to get to be with him every day, and he’s my protector. I feel so safe and happy and completed.

*nhazirahka/2012

December 06, 2012

text and read again-again







Remember those texts you sent me telling me you love me? I still have them and I read them again and again just to put a smile on my face. ♥



*ilovethewayyouare

Weekend yang mengerikan.

Semua orang suka hari minggu. Tapi aku rasa lain plak bila tiba weekend.
Okay, aku mgaku inilah kelemahan aku. 
Majlis perkahwinan. Bukan tak suka, tapi aku agak lemas dgn situation yang meng-crowd-ed kan. 
Weird right? That's true. Boleh buat aku sakit perut. *Bhaha (Gelak sendiri).

Aku jenis tak peramah. Tak pandai nak cari kawan dan bila jumpa kawan yang dah lama tak jumpa,..tak 
tahu topik apa nak dimulakan. Sedih sangat. Bukan tak berkeyakinan.
Cuma aku tak suka org tanya tentang diri aku. Yes, my life is perfect but not too special to share with others. 

Lagi satu, dress code. I'm fashionable. and I love dressing. Cuma dressnya aku suka - code nye tidak.
I hate protocol mode.  It's can make me feel like to throwww out. Something like bweeek! So stressful. pergi wedding, and I need to find some to wear. Of course bila dah pakai baju kena cantik dan mesti pastikan ianya tidak memalukan. 

Oh my! *shh

I hope just eat and blah. Tapi mmg tak boleh. Sbb kena duduk, berbual and berlaga pipi dulu before dapat greenlight utk balik uma. So, how your weekend, friends?

December 02, 2012

Hormatilah isterimu, wahai suami.


Sakitnya hati. Lukanya jiwa. Pedihnya rasa.
Susahkah jadi seorang isteri dan ibu? Susahkah jadi seorang wanita? 
Bagi aku perkahwinan zaman sekarang amat sukar. Dugaannya lebih banyak.  Bukan aku tak suka dengan perkahwinan aku sendiri. Tapi bahagianya mengapa tidak seperti pasangan orang dulu-dulu. 

Aku bersyukur hampir 2 tahun ini banyak mengajar aku erti kebahagiaan. Walaupun ada pasang dan surutnya, aku tak mengalah. Sebab aku percaya setiap perjalanan memang ada likunya dan lekuknya. Kekuatan rumahtangga itu bukan dari cinta sahaja tapi bagaimana kita menempuhinya. Aku sentiasa berserah kepada Allah atas segala dugaan yang diberi.  

Aku akui, aku bukan seorang isteri yang baik dan wanita yang kuat dan tabah.  Cuma anak yang Allah kurniakan untuk aku itulah yang menjadi kekuatan aku.  Tipu kalau aku kata suami dan isteri dalam sesebuah hubungan kena sentiasa jernih dan suci. Gaduh, pekik, kecil hati dan terluka dah aku lalui. Hanya nampak dan tidak saja lukanya. 

Orang kata isteri kena taat pada suami, aku percaya.  Tapi adakah suami sentiasa betul? sentiasa benar? sentiasa berani? sentiasa bagus? TIDAK! Im totally not agree. Tapi penidakkan aku bukan mengiyakan bahawa isteri sebaliknya. Aku letih sebenarnya melihat lelaki menegakkan benang yang basah tanpa melihat hujung pangkalnya.  Berapa peratus lelaki yang bernama suami atau ayah yang tidak keluar berita muka depan? yang merogol anak sendiri? yang membunuh akibat cemburu? yang gila kerana tekanan hidup? yang ditangkap akibat dadah? yang kena tangkap khalwat? siapa? berapa peratus? 

Peratus wanita di sebalik berita-berita lelaki pula berapa? mengapa? alasannya? Banyak kita lihat isteri menderita seks melampau suami?  isteri yang terseksa akibat suami? isteri yang ditinggal? isteri yang meratapi  anak sendiri akibat dibunuh oleh suami? berapa peratusnya, kawan-kawan? 

Fikirkan. Apa sebenarnya yang diperlukan lelaki dari kita, wanita? Wahai lelaki, hormatilah wanita yang bergelar isteri dan ibu kepada zuriat kamu. Kami sedar kami hanya sebahagian dari tubuh kamu.  Jangan kau hancuri hati kami dan lukakan kami seakan kami ini dari bahagian yang jijik. Kami diciptakan untuk menjadi dari sebahagian kamu dan mati kami juga adalah kerana kami sebahagian kamu. 


Mari kita berkongsi sedikit sebanyak nasihat dari Dato' Dr Fadhilah Kamsah dalam menghargai isterimu.
·        01.Selalu menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.


·        0Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri.
Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.
·        03.Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih dari emak anda..

·        04.Jangan demand seks sekiranya isteri tak ada mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan semata-mata untuk penuhi nafsu syahwat saja.

·        05.Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih dari awak juga.. Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing dan berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja.

·        06.Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relax-relax sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dsbnya.
Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumahtangga sedangkan suami lepas tangan.
·        07.Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk utk isteri. Jangan bedal semua sampai turn isteri yang tinggal cuma ekor ikan sekerat, janggut sotong dan ekor taugeh.

·        08.Kalau nak ajak member bertandang ke rumah, beritahu isteri dulu, kalau boleh sehari-dua in advance. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik.
Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi maggi saja.
·        09.Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang semakin sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu.
·        10.Jangan kentut depan isteri. Masa bercinta dulu kenapa boleh control kentut? Sudah kahwin makin menjadi-jadi pulak ye..

·        11.Hormatilah ibu-bapa dan kaum keluarga isteri walaupun anda cuma main wayang, bodek mereka masa nak mengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.

·        12.Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumahtangga. Cuba perihatin dan buat penilaian sebaiknya.. ingat ada perkara diluar jangkauan dan pemahaman lelaki..

·        13.Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami "degil" tak nak minta pertolongan, selagi itulah dia rela nak tolong.

·        14.Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah guna cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi bubuh balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang simpan balik ditempat asal, dah berak flush. Susah sangat ke nak buat macam tu? Semua nak kena ajar ke?

·        15.Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja.

·        16.Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Isteri pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri.

·        17.Jangan main kayu tiga dengan perempuan lain. Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri awak yang buat, tentu awak tak boleh tolerate, jadi mengapa isteri awak kena tolerate kalau awak buat?

·        18.Kalau tak menyukai sikap atau perbuatan isteri, tegurlah secara baik, jangan asyik nak menengking aja. Kalau awak sakit nak mati nanti, siapa yang kena jaga awak? Bai jual roti? Apek jual sayur? Jiran sebelah rumah awak?

·        19.Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuklah anda mengambil berat tentang dirinya.

·        20.Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat. Walaupun suami megah ada kuasa veto, tak jadi bapok kalau pendapat isteri diambil kira. Pokok pangkalnya ialah timbangrasa dan saling menghargai.
·        Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku bila dah mati nanti.
·        21.Dalami agama dan bimbinglah anak isteri dengan ikhlas seperti yang dituntut agama.Ingat, kalau seorang suami masuk syurga, besar kemungkinan isteri pun masuk syurga.
Kalau suami masuk neraka belum tentu isteri juga masuk neraka. Kalau isteri masuk neraka, besar kemungkinan suami juga masuk NERAKA tapi kalau isteri masuk syurga belum tentu suami pun masuk syurga.Ini bukan rekaan saya tapi saya dengar dari seorang ustaz.
·        22.Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumahtangga.Jangan buat apa yang isteri tak suka.
Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali
·        23.Jangan buat donno kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu dipujuk, pujuk. Hati orang pompuan ni sensitif. Kalau kami rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris.

·        Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri.

November 20, 2012

Song that I sing to you.






The best and most beautiful things in this world cannot be seen or even heard, but must be felt with the heart.
Mr Husband,  heard this and feel it.
My love is flying w/this lyrics and believe me.
No one can love you the way I do.
I can't throw anything, or delete anymoment, or erase anywords because all of my life is about  you and US. 

I know that you are not perfect and nor can I claim to be either
but please believe me, please
when I say that I want to be by your side, to hold your hand, 
to treasure you in the morning and in the noon-tide, 
to be next to you, to be held close to your heart now and for the rest of my living years, 
to comfort you, dry your tears and calm your most frightening fears, to fight your battles 
and show no shame to scream my love for you out loud all over the land.
That's my promise and I do!

Allah the reason I love you.Allah giving my opportunity to wife & mom.Allah make me life for you. I love you Encik Besar.

November 19, 2012

Harta akhirat.


Se-familykuh. Harta dunia & akhirat. 


Sofia, si anak dara kecil-kuh dah makin membesar.
Terasa cepat sgt masa berjalan,berlari dan bermain.
Aku terasa mcm aku dah sgt tua. Tua dari segi akal dan mental.

Makin besar permata aku, makin risau aku memikirkan.
Byk hal yg semak dlm kepala aku.
Kewangan, masa dan perkara yg menakutkan aku. SOSIALITI.

Dulu masa aku remaja. Runsing yg mama rasa aku letak jejauh.
Aku ingatkan dia bahawa aku sudah boleh diharap.
Aku dah besar. Aku dah boleh berdikari tnpa mereka.
Mama geleng kepala dan jauh hatinya aku tahu dia kecewa.

Masa aku ingkar, aku tolak mentah² permintaannya.
Aku tk fikir ttg mengapa. Tp aku sibuk bertanyakan KENAPA?
Aku pentingkan jiwa aku dari RAGA mama dan ayah. Sayunya aku.

Sekarang, aku takut sekiranya aku yg hadapi semua itu.
Ya allah, aku tak kuat. Aku masih lagi seorang anak yg perlukan mama dan ayah.
Aku belum cukup besar dan aku masih bertatih untuk sampai ke tahap aku skrg.
Dgn kehidupan sosial yg JAHAT, HINA dan HITAM aku tak pasti dimana anak aku nanti.

Cintanya aku pada keluarga aku, mmg aku tak nafikan. Butiran benci yg pernah aku ludahkan.
Aku perlu jilat kembali. aku syg. aku cinta. aku rindu semuanya ttg keluarga aku.
Lelebih lagi SOFIA MASTURINA dan lelaki terbaik aku setelah ayah, ENCIK BESAR.

Aku kolot. Memang. Betul.
Aku perlu dalam kekolotan itu, demi melindungi permata aku.
Peduli dan NAH apa org kata ttg itu.
Mereka duduklah ditempat aku. Mereka bodoh kalau terlalu MEMODENKAN kasih syg.
Jiwa mereka buta, kerana lindungan ibubapa bukan boleh diurusniagakan. Kerana ianya perlu ikhlas.
Aliran semasa PERLU namun perjudikan harta akhirat bukan satu tindakan yg bijak.
Takut kelak di alam sana, kita akan MUFLIS.




November 15, 2012

If I never met you, Encik Besar


If I never met you, I wouldn't like you.

If I didn't like you I wouldn't love you.

If I didn't love you I wouldn't miss you.

But I did, I do and I always will

---

If loving you is wrong, then I don't want to be right!

---

If loving you is a crime. I'd like to be jailed for my whole life, in your heart.

---
I love you. Like a fat kid loves cakes.
---
If you have 1000 years of age, I just want to have 999 years and 364 days, so I never have to live a day without you

So many words I could use, yet none seem to be able to describe exactly how I feel about you.

This my promise.

Menu untuk kanak- kanak

Good morning, blogger!

Selalu pagi macam ini, aku sibuk dengan jadual aku sebagai sorg ibu dan isteri. Mana berkejar untuk siapkan  makanan anak, kejutkan suami untuk panaskan enjin kereta lagi. 
It's so amazing being a mum plus wife. Normally, certain woman akan bangun lewat dan breakfast dgn lemah gemalai.
It's not me. Actually dulu pernah, skrg tak lagi. Not my world anymore. 

Masakan untuk si anak dara tu tak susah sangat. Yang susah untuk Encik Besar. Cerewet. Tekak org lelaki neh lain. Biasanya mulut kata tak kisah, tapi perut teringin nak makan. *gosh.

*Ini antara menu yang aku sediakan untuk si anak dara tu.
Umur : 0- 2 Tahun


Waktu memasak: 20 Minit
Saiz hidangan : 2 Orang
Tahap : Mudah


BAHAN-BAHAN:
Bubur nasi secukupnya
10gm brokoli
10gm kubis bunga
10gm lobak merah | dikupas dan dicincang kecil
1 biji tomato | dihiris
Air rebusan daging secukupnya


CARA MEMASAK:
1. Rebus kubis bunga, lobak merah dan brokoli sehingga masak.
2. Kemudian masukkan ke dalam bubur nasi bersama air rebusan daging. Didihkan dengan api perlahan.
3. Akhir sekali masukkan tomato dan lenyek-lenyekkan ia.Kisar sehingga bubur menjadi halus.
4. Sedia untuk disuapkan kepada bayi.

Bubur Aneka Sayuran. Senang & Mudah


Waktu memasak : 10 minit
Saiz hidangan untuk : 2 orang


BAHAN-BAHAN:
  • 2 keping tauhu                                   | dipotong empat
  • 3 biji cendawan butang                    | dihiris
  • 2 biji ubi kentang                               | dipotong dadu
  • 1 biji bawang merah                         | dicincang
  • 2 ulas bawang putih                         | dicincang
  • ½ ketul kiub pati ayam
  • 5 tangkai cili padi merah                  | dihiris serong
  • 1 tangkai daun kucai                         | dipotong
  • Air secukupnya
  • Garam dan serbuk perasa secukup rasa
  • Minyak untuk menumis
     
CARA MEMASAK:
  1. Panaskan minyak dan tumis bahan cincang sehingga naik bau.
  2. Kemudian masukkan kiub pati ayam dan air secukupnya. Kacau rata dan pastikan kiub pati ayam tidak berketul.
  3. Seterusnya masukkan ubi kentang dan biarkan sehingga empuk barulah dimasukkan cendawan butang, tauhu, cili padi merah dan daun kucai.
  4. Akhir sekali, perasakan. Sedia untuk dimakan

Sup Tauhu Cendawan