July 20, 2011

Hari ke - 20

Hey blogger! Happy, happy and happy day. 
Hari ini dah hari ke - 20 aku berpantang dan usia sofia pun dah menjangkau 20 hari. But still weird tak ada nurse datang melawat anak aku. Kenapa ye? Sepatutnya KK Tiram yang menjaga kami.  That's ok, next month aku akan terus ke KKIA, Kota Tinggi lagi bagus.  Layanannya memang tip top! 

Pelik dengan staff nurse sekarang, untuk apa mereka berkerja sebagai nurse sekiranya ramai yang mengadu macam² pasal nurse.  Bukan untuk mencari salah, tapi cara mereka berkerja tidak seperti yang digambarkan oleh Kementerian.  Memalukan sungguh.

Mereka berkerja kerana gaji yang mereka cari atau kerana minat mereka untuk menjaga kesihatan pesakit?  Bukan aku maksudkan semua nurse begitu, tapi mereka harus meletakkan pesakit adalah seperti pelanggan mereka.  Itu yang dipratikkan oleh nurse dari klinik dan hospital swasta.  Aku salute dengan cara nurse swasta, kerana mereka dibayar kerana services.  Buruk services diberikan, buruk juga pendapatan mereka.  Tapi nurse di goverment lemak sangat, mereka tahu buruk ke baik ke layanan dorang kasi mereka tetap dapat gaji setiap bulan.  Teruk kan? Arggh..

Aku fikir 23hb Julai ini nak buat Majlis Aqiqah untuk Sofia tapi orang semua sedang sibuk di bulan Syaaban jadi terpaksalah aku tangguhkan dulu.  Mungkin akan dibuat pada bulan Syawal nanti.  Sofia pada pandangan aku dah semakin sihat, cuma masih mnntah² lagi tapi tidak sekerap dulu.  Aku dah semakin sihat dan kuat untuk jaga sofia.  Sofia pun dan semakin pandai dan manja dengan mummy dia. : ).  Kesian aku lihat sofia.  Dia masih kecil tapi dia kerap sakit.  Kalaulah boleh aku tukarkan tempat dia, aku tak kisah berapa kali sakit pun bakal aku hadapi.  Demi anak.

Sekarang aku dah rasa bagaimana ada anak.  Membesarkannya nampak mudah, tapi sebenarnya kerana anak kita sanggup buat apa saja.  Melihat wajah anak buat kita rasa puas dengan apa yang kita dah hadapi.  Sayu sangat bila kita tahu ramai yang tak sayangkan anak mereka.  Aku sekarang sensitif sangat, tengok anak nangis aku pun nak ikut nangis.  Anak sakit, aku nangis.  Anak ketawa dan senyum aku pun begitu.  Ya allah! Demi tuhan aku mengharapkan dapat melihat anak aku membesar di hadapan mata aku sendiri.

Khas buat Aki dan Nenda Sofia :
Terima kasih bebanyak pada mama dan ayah kerana banyak membantu akak dan sofia.  Membesarkan sofia bukan perkara yang mudah, jadi tunjuk ajar dari mama dan ayah satu penghargaan yang tidak tergambar.  Andai ada nyawa kedua, akak berikan kepada mama dan ayah kerana andai satu hari nanti akak tidak panjang umur..mama dan ayahlah tempat sofia mengadu selain encik besar.  Sepanjang berpantang ini, akak lihat ayah dan mama tidak berhenti membantu, memasak, mengemas, mengajar kami suami isteri bagaimana untuk handle sofia.  Semasa akak tidak berdaya mamalah tempat akak mengadu.  Terima kasih sangat.

Kepada Wak Nora dan Wak Leman :
Ribuan terima kasih juga kerana sanggup bantu saya semasa mama dan ayah berkerja. Encik besar juga berasa terhutang budi sesangat.  Dari Kota Tinggi sanggup wak nora datang ke rumah untuk jaga saya dan sofia. Sampaikan sofia terasa ada 2 orang nenda pula. :) 


Banyak pengajaran aku dapat sepanjang berpantang.  Kena kuatkan semangat dan jangan berputus asa.  Keep smiling! 

 

No comments: