March 06, 2011

Belon Kembang & Angin Sumbat

Semakin lama semakin besar perut aku.  Kembang yang menarik² kulit perut aku. Sakit tapi berbaloi bila penghuni dalam perut besar ini bergerak dan memberikan respon setiap kali aku kesakitan. Terima kasih sayang.
" Tak mengapa, mummy tak marah kamu cuma mummy keletihan saja. " berbual sendiri, macam dia tahu apa yang dibualkan pada dia. Dia sungguh memahami aku.

Buat masa sekarang tumpuan aku banyak kepadanya, sampai si suami kecemburuan pula. Hairan si bapa nak cemburukan pada anak sendiri.  Kelakar tapi aku faham. Maafkan saya ye babe. Ini harus diberikan keutamaan kerana dia perlukan kita. :) Saya sayangkan awak seperti saya sayangkan dia. 

24 Minggu sudah kandungan aku sekarang, garisan hitam ditengah perut dah kelihatan, berat badan juga semakin bertambah dari 46kg ke 50kg sekarang saja sudah naik 1kg.  Selera makan? jangan nak dicerita, semua makanan kalau boleh nak bedal.  Baru² dah melantak Ikan Patin masak lemak, Siput sedut masak lemak cili padi. Perggh.. sedapnya memang terasa ke tekak.  Sekarang ini, biarpun aku makan banyak, buah-buahan tidak pernah aku tinggal.  Pelam madu dan jambu merah memang jadi pilihan aku sekarang.  

My baby's taste buds are working. No more waiting. :) Excited.
Sekarang ini, perut aku memang sudah menampakkan aku ini mengandung dan aku dah semakin matang untuk memikirkan apa yang terbaik bakal aku siramkan kepada anak aku nanti.  Tidak sabar itu semestinya dirasakan oleh semua bakal ibu seperti aku.  Masakan aku dah bersedia hampir 80 % dalam persiapan bersalin dan anak aku nanti.  Excited? Of course I should to have that feeling.  This is my first journey of being mummy to my little baby.  And for my first experience, this joy I should share with everyone I  knew, my bff, my family and of course my love a.k.a my husband.

Saban hari aku asyik dengan laman sesawang mengenai kehamilan, penjagaan bersalin dan video² kelahiran.  Rasa gusar dan takut itu memang ada.  Kata makcik, " Tipu kalau bersalin ada yang tidak sakit, semuanya sakit kerana kesakitan semasa bersalin itu adalah pahala yang beribu-ribu kerana itulah pengorbanan dari seorang ibu untuk anaknya. " Aku mengakui aku agak takut, tapi aku kena hadapinya.  Debaran aku sekarang lebih banyak berbanding semasa akad nikah dulu.  Ini lebih tidak dapat aku sorokkan lagi debaranya. 

Aku sudah buat listing barang yang sudah aku beli, dan kebanyakkannya semuanya sudah hampir complete.  Memang pada orang terlalu awal,  aku tahu cuma hari minggu aku agak bosan berbanding dulu.  Jadi apa salahnya aku habiskan masa aku dengan mendekatkan diri aku dengan anak aku ini. 

Check List :
  1. Stroller - Not yet
  2. Baby Car Seat  - Not yet
  3. Katil Baby - Not yet
  4. Toiletries - Done
  5. Pakaian Baby - Done
  6. Warmer and Sterilizer - Not yet (Coming soon)
  7. Botol Susu - Done
  8. Bakul Baby - Done
  9. Breast Pump - Done
  10. Tilam dan Bantal  - Done
  11. Barut Bayi - Done
  12. Kain Bedung - Done
  13. Pampers  - Done
  14. Baby's Towel - Done
  15. Selimut - Done
  16. Buaian Rendah - Done
  17. Baby's Make up Set - Done
  18. Kelambu - Done
  19. Baldi Mandi - Not Yet
Oh my! Almost done right? yes, everything I think should have I bough. No question just buy. Gelojoh kan.
Ok now I need to slow down.  Wait until 8 months or 9 months, I started again. :) Can't wait. Can't wait. 



Note :
Thanks pada Waknora, Kak Aida, Abg Chai, Cik Dah dan yang lain² atas nasihat yang diberi dan juga petua² berguna.  Terutama sekali mama dan ayah yang banyak memahami keadaan 'malas' saya ini ye. Senyum sikit semua.

2 comments:

eboo said...

hope saya akan melalui detik ini satu hari nt.. take a gud care dear, and be a gud mum soon.. i love u awez..

How I meet this guy? said...

Eboo : Thanks my dear. I'll pray for you too. :)